HTML

GoCommunication

Go-ndolatok a kommunikációról. Ami nem fér bele egy szakcikkbe, ami nem a kutatások tárgya. Nincsenek kiemelt témák, az emberi kommunikáció a lényeges szempont.

Friss topikok

Az ördög miben is lakozik?

2013.02.25. 18:36 go2go

Szinte látom a mosolyt az arcokon, amint a válasz megjelenik a gondolatokban:
"Hát a részletekben!"

Nem, nem, nem! Nem jó a kérdés!
Így a válasz sem lehet jó!
Az ördög nem "miben" lakozik!

Nem lesz népszerű, amit most a következő két mondatban leírok. Pedig igaz.
(Persze, persze, a legtöbb igazság nem túl népszerű, így van.)

Kedves Hölgyek és Urak!
Az ördög bennünk lakozik!

Ahogy sokak szerint Istent is magunkban kell keresnünk, úgy a fenti állításom szerint az ördögöt is.

Mi köze ennek a kommunikációhoz? 
Mielőtt elkezdeném, egy kérdés:
Vajon más-más stílusban kommunikálunk a különböző csatornákon?
Kicsit részletesebben: Másképp beszélünk egy ismeretlennel telefonon, mint amikor személyesen találkozunk vele? Más a stílusunk amikor levelet írunk papírra és más, amikor e-mailben írjuk meg gondolatainkat a másiknak? Másképp írunk egy közösségi oldalon valakinek, mintha e-mailt küldenénk neki?

Adjunk egy percet magunknak, mielőtt tovább olvasnánk és gondoljuk végig ezt a kérdést! 
Megvolt? Akkor térjünk a tárgyra.

Ez a blog főképp üzletembereknek, az üzleti életben aktívan részt vevő személyeknek íródott. Így majdnem mindenkinek... Tehát feltételezhetem, előfordult már sokunkkal, hogy hívnunk kellett valakit üzleti ügyben. A fordítottja, vagyis amikor mi vettük fel a telefont egy üzlettel, munkával kapcsolatos hívásnál, talán többször is megtörtént.

Képzeljük el, hogy egy szolgáltató cégnél dolgozunk. Ki sem látszunk a munkából.
Cseng a telefon. Felvesszük és röviden beleszólunk: " Tessék, Szolgáltató Kft."
A vonal végén udvariasan bemutatkozik a másik személy, aki egy másik szolgáltató cég alkalmazottja. 
Közben két munkatársunk vár arra, hogy foglalkozzunk velük, el kell küldenünk egy sürgős e-mailt és más ezernyi dolgunk van. Ismerős ez a helyzet?

Vajon hogyan válaszolunk?

A bennünk rejlő ördögi, vagy az isteni lényünk kerekedik felül?

A legtöbb esetben írásaim valami apropó miatt születnek, most sincs ez másként.


Íme a történet:
Egy nagy nemzetközi szolgáltató cég ügyfél kapcsolattartója (hadd ne írjam idegen szóval), potenciális új ügyfeleket hívott fel. Olyanokat, akik tipikusan az ő szolgáltatásaikat veszik igénybe. Tehát nem szerencsétlen túlélésért küzdő mikróvállalkozásokat. 

A szóban forgó esetnél autóipari cégeket hívott. Igen, hideghívással, ami ugye eleve nem egy sikerélményekben gazdag tevékenység.

A nap fénypontja: Telefon kicseng, felveszi egy férfi és kurtán beleszól.
A hívó hölgy bemutatkozik: először a nevét mondja, majd a cégnevet és folytatja...
... folytatná, mert a férfi goromba hangon közbevág:

"Nem érünk mi erre rá!"

Itt meg is szakadt a beszélgetés.
Az én véleményem az, hogy az igazi emberi kommunikáció, - és így az üzleti kommunikáció is, - kétirányú információcserét jelent.
Ebben a beszélgetésben elindult az információ adása az egyik féltől, nevezetesen a hívótól. A másik fél ezt megszakította, tehát az információ lényegi része hozzá el sem jutott, mégis kapott egy kis információ-morzsát.

Nézzük, kapott-e információt a hívó fél?
Azoknak van igaza, akik azt mondják: igen. 
Mi ez az információ? Nézzük csak:

  • a hívott fél vállalati kultúrája igen alacsony
  • a hívott fél olyan vállalkozás, ahol a másik személy, cég nem számít
  • mivel a vállalti kultúrát, - így az alkalmazottak stílusát is, - nagymértékben a vezetők kultúrája, stílusa alakítja, várhatóan a vállalkozás vezetőinek gondolkodásmódja sem a "win-win" stratégián alapul
  • a vállalkozás valószínűleg csak a profitra hajt, a partnereik nem nagyon izgatják őket


Milyen következményei lehetnek ennek a kommunikációnak?

Eljátszottam a lehetőségekkel:
Esetünkben egy autóipari cégről van szó. A hívó fél szolgáltatásaira szükségük van, ezért is keresték őket.

  • Lehet, hogy a hívó jobb kondíciókat, hosszú távú kedvező együttműködést ajánlott volna, amivel akár százezres nagyságrendű megtakarítás is kijöhet(ne).
  • Lehet, hogy a hívó épp (elég nagy) gépkocsi flottájához keresett szolgáltatót. Ebben az esetben egy nagy megrendeléstől esett el a cég.
  • Az is lehet, hogy a hívó fél egy partnerének keresett szolgáltatót. Ez sem lenne jó hír a cégnek így utólag, igaz?

Most ugorjunk vissza a bejegyzés elején feltett kérdéshez!
Mi volt a válaszunk? Koherens a kommunikációnk minden csatornán?

Vajon érdemes-e fejlesztenünk az "isteni részt" magunkban?


Ugye nem szerencsés, amikor egy telefonhívás megválaszolásakor az ördögi rész kerekedik felül?

3 komment

Címkék: kommunikáció információ vállalati kommunikáció kommunikációs hibák céges kommunikáció szervezeti kommunikáció metaüzenet

A bejegyzés trackback címe:

https://gocommunication.blog.hu/api/trackback/id/tr935104509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Polló László · http://termelekenyseg.blog.hu 2013.02.25. 23:32:15

Most már csak azt szeretném megtudni, hogyan fog a hívott fél értesülni arról, hogy igen alacsony a kultúrája, amiben a másik fél, személy nem számít, nem képes win-win szituációkat kialakítani és csak a profitra hajt? Ő nem ér rá megtudni ezt a nagy igazságot, mert el van foglalva azzal a sok-sok teendővel, ami a bunkó viselkedése miatt sújtja! Ezt a falat mivel töröd át?

go2go 2013.02.25. 23:43:34

A fal leomlik maga is. Van egy beépített automatizmus, ami két irányban is működik:
1. Egy idő után felismerik, hogy valami nincs jól. Mások sokkal jobban haladnak, míg ők csak hajtanak, de nem jutnak előre. Ekkor jöhet az összehasonlítás és kiderülhet, mit csinálnak másképp. Innen megtudhatják miben voltak rosszabbak a többieknél.
2. Nem ismerik fel hogy a cégen belül nincsenek rendben a dolgok. Szerintük minden rendben és a helyén van náluk, a körülményeket okolják. Egy idő után a körülmények alakulnak ehhez a véleményükhöz, gondolataik a külvilág ellenségességéről önbeteljesítő jóslatokká válnak. A vállalkozás csődbe jut, eladják, felszámolják. A piac megszabadul egy oda nem illő szereplőtől.

Van-e más lehetőség?
Van. Pl. valaki megmutatja nekik ezt a blogot, vagy mást, amiből felismerik a hibájukat. Netán egy szakértőt, tanácsadót is fogadnak, esetleg lecserélnek néhány embert. Tanulnak, alkalmazkodnak, változnak.
Kérdés, lesz-e ember, aki odadug valami hasonlót az orruk alá...

go2go 2013.03.01. 10:11:06

Egy beszélgetésben felmerült a következő, idézem:
"...az is benne van a pakliban, hogy az ember olyan gyakran kap érdektelen és/vagy agresszív „hideghívásokat”, hogy én is sokszor érzek némi vérnyomás-emelkedést az első szavak elhangzása után..."
Valóban ez így van. Nagyon sok kontár "telemarketinges" van, fel nem készített "operátorokkal", bugyuta, agresszív szöveggel. Bizony, bizony ez mind rontja a "felhasználói élmény" és a maga színvonalára húzza hívott felet is.
Másképp, hogy hű maradjak a blogbejegyzés stílusához, felpiszkálja bennünk az ördögi részünket.
Az egyetlen, amit értelmes ember tehet ilyenkor talán ez: Megköszönöm a hívást és közlöm, nem érdekel a téma és szeretném befejezni a beszélgetést.
Azzal, hogy megköszönöm, máris csökkentem az ördögi részem aktivitását. Érdemes kipróbálni!
A "köszönöm" szó nemcsak arra hat, akinek mondják!
Amikor kimondom, emelkedik a tolerancia szintem...

A teljességhez tartozik, hogy a fentebb idézett személy így folytatta:
"De végül mindig azt mondom magamnak: a vonal túlsó végén is egy ember ül, neki is megvan a maga baja; eszerint bánjunk vele..."
Látjuk, hogy megfelelő megközelítéssel két embernek is tehetünk jót! Az egyik a hívó, a msáik saját magunk. Ezekkel a gondolatokkal nemcsak az ördögi rész felülkerekedését, de a vele járó magasabb stressz szintet is meg tudjuk akadályozni.
Tegyük ezt meg, ha másért nem, saját egészségünk védelmében! Így testileg-lelkileg jobbá válhatunk, szó szerint.
süti beállítások módosítása