Interjú Vas Dórával
A GPS a belvárosban - az autóközlekedés szempontjából, - számomra ismeretlen területre akart irányítani. "Idő nincs, nem kockáztatok!" - döntöttem és az egyik alkalmasnak látszó utcában leparkoltam.
Na persze, hogy aprópénz csak 25 percnyi parkolásra elegendő volt nálam! Ám szerencsém volt: csak 25-30 méterre voltam a Garibaldi utcától, ahol az esti programom volt. Másik szerencse, a sarkon egy lottózó. Úriember módjára váltottam pénzt: vettem egy lottót és a nagy címletből érméket kértem vissza. Így majd tudok újra jegyet venni az automatában. Aztán irány a G4.
Az ajtón belépve már vártak rám. Elegáns ruha, kedves mosoly, csinos nő.
Férfiember szeret így megérkezni.
Mit is keresek én január közepén este a belváros egyik elegáns helyén? Mi köze a csinos hölgynek a kommunikációhoz? Kezdem hát az elején!
Egy Facebook csoportban jelent meg az információ: lesz egy Meet Up rendezvény a kríziskommunikáció témakörében. Természetesen rögtön megnéztem a Meet Up csoportot, amit ezen témakör köré szerveztek. Azon mód be is léptem, regisztráltam magamat a rendezvényre. Hát így kerültem a Garibaldi Bisztróba 2013. január 22-én pontosan este hatkor.
A csinos, magas hölgy aki várt rám (és még vagy 25 másik emberre, így igazából férfiként nem is lehetek nagyon büszke), Vas Dóra, az est kitalálója, szervezője és házigazdája.
Mielőtt elmondanám a véleményemet, beszélnék az estről jöjjön egy e-mail interjú, amit Dórával készítettem!
(Go = a kérdező, vagyis én )
Go: Hogyan jött az ötlet, mi indított arra, hogy megszervezz egy ilyen eseményt?
Dóra: Hazánkban tudtommal nincs szakmai fóruma a kríziskommunikációnak, miközben egyre több kommunikációs szakember találkozik (így magam is) a munkája során kommunikálandó krízisekkel. Egy-egy pr-os rendezvényen (pl. A Nagy Pr-napon) esik szó kríziskommunikációról, de ezek nem a kkv-szektorban ténykedőknek, hanem inkább a multicégek pr-osainak adnak segítséget.
Go: Mi motivált, hogy meg is valósítsd ezt az ötletet?
Dóra: Amikor elkezdtem foglalkozni kommunikációs válságokkal, néhány "szakállas" szakkönyv (tele modellekkel, fogalmakkal) és tőlünk fényévnyi távolságban lévő nagy márkákkal kapcsolatos esetpéldák álltak a rendelkezésemre. Nagyon kevés magyar szakembernek adatik meg, hogy komoly műhelyben tanulhassa meg a kríziskommunikációt, miközben brutálisan rosszul kommunikálják a hazai cégek a megléphető, megoldható kis mindennapi válságaikat és azokat is, amin üzleti jövőjük, 10-20 év munkája függ.
Go: Kiknek tervezted ezt az sorozatot? Kiknek szól, mi a célcsoportod?
Dóra: A célcsoportom elsősorban a kvv-cégeknél dolgozó marketingesek, kommunikátorok, értékesítési vezetők, cégvezetők. De szeretettel várjuk az ügynökségi kollégákat is, mert ez egy remek alkalom arra, hogy megismerkedjenek a hazai rögvalósággal, a magyar kkv-cégek kommunikációról kapcsolatos gondolkodásával.
Go: Ez egy rendezvénysorozat lesz. Mi alapján választottad a témákat?
Dóra: A témákat a saját érdeklődésem és a nemzetközi trendek határozzák meg. Ráadásul ha esetleg lesz egy olyan nagy horderejű magyar kommunikációs válság az év során (pl. egy köztársasági elnöki plágiumbotrány), akkor a normál kiadott rendtől eltérően arról fogunk beszélgetni. Politikai kommunikációval nem, kifejezetten cégek, vállalatok kommunikációjával szeretnénk foglalkozni. A közösségek, a közösségi hálózatok, az internetes kommunikáció és a social media kiemelt szerepet fog kapni.
Go: Hogyan lesz felépítve a sorozat, milyen gyakorisággal, hány alkalomra tervezed?
Dóra: 10 alkalom, 2013 egészét átölelően. A pontos időpontok, témák a meetup.com/kriziskommunikacio oldalon elérhetőek. Itt regisztrálni is lehet az alkalmakra.
Go: Miért éppen Meet Up a forma?
Dóra: Maga a meetup közös érdeklődéssel bíró emberek csoportja. Párbeszédre készülök, ami remélem, egyre erőteljesebb lesz, ahogy a csoport is összerázódik. A kríziskommunikációról azért is nagyon nehéz beszélni, mert nagyon komoly üzleti titokként kezeli minden cég a kommunikációs válságait. A meetup kötetlensége pedig segít abban, hogy oldott légkörben, de üzleti titkot nem sértve beszélgessünk megoldási javaslatokról.
Go:Van itt egy világelsőség is, ugye?
Dóra: Így van, összesen 33 olyan meetup-csoport van, amelyik céges kommunikációval foglalkozik, de kríziskommunikációs csoport nincs több a világon. Ez azzal együtt egy nagyon érdekes jelenség, hogy a meetup.com rendszerében 105 ezer csoport létezik.
Go: Hogyan, mi alapján választottad az előadókat? Miért pont ők?
[Az est meghívott előadói (fenti képek) balról jobbra: Lacfi Ági - öltözködés, személyes megjelenés, Szabóné Princz Katalin - első benyomások a weboldalon, Harci Tamás - grafikai és nyomdai megjelenés, Rajna Tamás (Rajna-Orbán Teodórával) - portrék és fotók]
Dóra: Az előadókat megbízhatóság és szakmai alázat alapján választom ki. Olyan szakembereket szeretnék megszólaltatni, akik képesek egy hazánkban ennyire kevéssé artikulált kommunikációs szakterületről érthetően, de szakmai alapokon megszólalni.
Go: Mi volt a helyszínválasztás kritériuma, miért a a Garibaldi bisztróra (G4-re) esett a választásod?
Dóra: Belvárosi és minőségi helyszínt kerestem. Diszkrét, profi közeget. Ráadásul isteni a kávéjuk :)
Go: Milyen visszajelzéseket kaptál az első alkalom után?
Dóra: Nagyon pozitív visszajelzések jöttek, pedig ez még csak a kezdet, ennél sokkal pörgősebb lesz a következő alkalom!
Go: Ezek után hogyan látod? Nem lesz túl sok, vagy éppen túl kevés az, amit terveztél?
Dóra: Ezt majd eldöntik a résztvevők. Ha érdekes lesz és tudják használni a megszerzett tudást, akkor úgyis eljönnek, ha nem, akkor meg mindegy, hogy én mit szerettem volna.
Go: Mikor lesz a következő alkalom?
Dóra: Február 26-án találkozunk. A meetup két részből fog állni.
Az első blokkban három utolérhetetlen ember rendkívül különböző nézőpontból fog beszélni a social media kríziskommunikációra tett hatásáról.
A második blokkban pedig szimuláció lesz: egy éppen futó (vagy eszkalálódó), lehetőleg magyar kommunikációs krízisre nézünk rá és szembesítjük előadóinkat az elmondott okosságokkal: hogyan működik mindaz a valóságban, amit elmondtak. A szimuláció érdekessége, hogy az előadók csak akkor szembesülnek az esetpéldával, ha a prezentációjukat már leadták és azon már nem változtathatnak.
A kríziskommunikáció ugyanis maga az élet, nem lehet újragondolni, nem lehet rajta változtatni. Remélem, találkozunk :)
Go:Köszönjük a válaszokat!
Mit gondolok a rendezvényről? Először is azt, hogy az első alkalom nagyon jól összeállított, informatív est volt. Didaktikailag jól építették fel az egészet, az előadások világosak, érthetőek voltak.
Ami nagyon fontos, egymással is összehangolták őket. Az est második részében a gyakorlati példa nem egyszerű elemzés volt, sokkal inkább egy workshop-hoz hasonlított. Az előadók mindegyike kapott elemzési, véleményezési feladatot a példa kapcsán. Így előadásuk anyagának gyakorlati értékét is bizonyíthatták.Újdonság tartalom? Nos, akik üzletszerűen kommunikációval foglalkoznak, azok a részletekben nem sok újdonsággal találkoztak, ez természetes is. Ám az egész úgy volt összeállítva, hogy az ismert részek egy új, didaktikusabb megközelítést adtak ki.
Akikkel beszélgettem, senki nem érezte úgy, hogy kár volt eljönnie, mert olyanokról volt szó, amiket amúgy is tudnak, hivatalból tudniuk kell.
A nem kommunikációs szakembereknek - úgy gondolom, - sok újdonság volt. Egyik talán az, hogy érdemes a nézőpontokat váltogatni. Főleg krízis esetén figyelemmel lenni arra, mások hogyan látják az eseményeket, tényeket. És persze sok hasznos ötletet, tanácsot kaphattak egyszerű dolgokról is. Ebben volt a szépsége az egésznek: az egyszerű dolgok összessége vezet nagyszerű eredményekre.
Az előadók valóban szakértőnek bizonyultak. Prezentációjukban ugyanakkor egyszerűen, jól érthetően mutatták be területük ide vonatkozó részleteit, fontos elemeit. Nyoma sem volt a sok helyen felbukkanó "szakértői nagyképűség"-nek. Szabóné Princz Katalin előadását csak azért emelem ki, mert ő a weboldalak tartalmának fontosságára helyezte a hangsúlyt, ellentétben sok web-designerrel, akik az oldalak megjelenését hangsúlyozzák a tartalommal szemben. Szívemből szólt.
Nem volt ingyen, ezt is el kell mondanom. Ugyanakkor a belépő gyakorlatilag elhanyagolható volt a tartalom és helyszín ismeretében. 2013 Ft
Köszönet Vas Dórának a jól összeállított és jól szervezett, a témában egyedülálló szakmai estért!
És igen, én ott leszek a következőn is!
Te eljössz?
Gyere, találkozzunk ott:
A social media hatása a kommunikációs válságokra
http://www.meetup.com/
------------------------------------------------------------------------------------
Fotók: MatrixPR - a fotók és a szöveg másolása, részleges másolása csak a MatrixPR és a GoCommunications Blog tulajdonosának hozzájárulásával történhet.
Kérjük, hogy idézetekhez, hivatkozásokhoz a blog címét (URL) linkként mellékeljék!