Nyílt levél ... nem egyetlen személynek!
(A blog stílus-sajátosságai miatt tegeződő formában írtam ezt a bejegyzést is. Remélem nem sértek vele az olvasói közül senkit!)
Olvasd tovább,... ... és kérdezz, ha nem értenéd, miről van szó, miről is írtam!
A cím nem véletlen! A kommunikáció az emberi kapcsolattartáson kívül a hatalom gyakorlásának, mások befolyásolásának, jó és rossz értelemben vett manipulálásának egyik eszköze.
Igen hatásos eszköze. A kommunikáció: ERŐ
George Lucas és a Star Wars (Csillagok háborúja, 1977) óta minden gyerek tudja, hogy az erőnek két oldala van.
Látok egy hirdetést egy közösségi oldalon.
- Ez mindenkivel előfordul.
Felkelti az érdeklődésemet.
- Ez sem egyedi dolog.
Érdekel, mert egy olyan tevékenységet hirdet, amit én magam is folytatok.
- Ez is előfordulhat bárkivel, csak kicsit kevesebbszer.
Pontosítok: A hirdetés címe sugallja azt, hogy olyan üzleti tevékenységet hirdet, amilyet én is művelek.
Nem azért érdekel, mert esetlegesen egy konkurencia. Azért, mert a szóösszetétel, amivel hirdeti, még nem nagyon használt, nem elcsépelt. Újdonság "szaga" van, amire felfigyelek.
Izgalmasnak ígérkezik! Talán egy zseniális ötlet és egy új módszer, új modell van mögötte! Ki tudja?
Nézzük meg! Mindig tanul az ember!
{Később hozzáadott megjegyzés:}
Hogy miért nem írom ide pontosan, mi a hirdetés, ki a hirdető? Egyrészt azért, mert tekintettel vagyok a személyiségi jogaira, - bár látni fogjuk, nem is jeleníti meg önmaga sem az adatait, - másrészt nem szeretnék ingyen reklámot csinálni neki.
A másik ok, amiért a tevékenységet sem nevezem meg:
Nem speciálisan erre a tevékenységre vonatkozik az írásom! A jelenséget szeretném megmutatni, ami sajnos az online kommunikáció világában nem egyedülálló.
Azt a jelenséget, aminek egyik része a fórumozás, chatszobák, blogok, levelezőcsoportok világából került át az üzleti, vállalkozói, céges internet-kommunikációba. Ez az arctalanság, a névtelenség és az arculattalanság.
A másik része a jelenségnek nem kifejezetten az online világban érhető csak tetten. Nem vágok azonban a mondandóm elé...
{Hozzáadott megjegyzés vége}
"Rajta, nézzük meg!" - gondolom és kattintok a kíváncsiságomat felkeltő hirdetésre. (Ezzel most lement a hirdető számlájáról XX forint, mert az oldal hirdetései "pay-per-click", röviden PPC, azaz kattintás alapú fizetéssel működnek).
Mit látok? A fele sem igaz?
A címben szereplő szó, ami felkeltette az érdeklődésemet, két részből álló, összetett szó. A szóösszetétel első fele igaz: Arra utal, amiről a weboldal szól, műszaki dolgokról. Ám a weboldalnak, a rajta promótált tevékenységnek semmi köze a szóösszetétel második feléhez, - ami miatt felfigyeltem rá.
Tehát csak a fele igaz? Nem. A fele sem igaz!
Egy szóösszetétel ugyanis az esetek többségében egy új fogalmat és nem a részek általi jelentésben foglaltak összességét jelöli. (Talán bocsánatos bűn, ha kicsit amatőr nyelvészkedem, de hát a kommunikáció egyik eleme maga a nyelv.) Itt ugyanis a szóösszetétel első fele egy műszaki jellegű dolgot jelöl, míg a második fele egy kimondottan humán, emberre irányuló, az emberrel foglalkozó tevékenységet. A két szó együtt végül is egy műszaki területen folytatott, de az emberre irányuló tevékenységet jelent! A weboldalon fellelhető információk szerint azonban itt műszaki, nem pedig humán tevékenységről van szó.
Tehát még a fele sem igaz a hirdetésnek!
A szöveg írója tehát egy általa valószínűleg kevéssé ismert fogalmat csak azért tett be a tevékenysége megnevezésébe, mert az manapság divatos szó, elnevezés és egyre gyakrabban fordul elő az interneten is. Amit a hirdetés alapján várhatna az ember:
Egy humán jellegű, - az emberrel, az emberi viselkedéssel foglalkozó tevékenység.
És mit kapunk ehelyett?
Az egész weboldal arról szól, hogy "a valaki" - (egyes szám első személyben fogalmaz, tehát egyetlen személyről lehet csak szó és nem cégről), - tehát "a valaki" műszaki ügyekben okos tanácsokat adhat nekem, vagy műszaki jellegű szolgáltatást nyújt, ha igénybe veszem. Mit jelent ez?
Azt, hogy a hirdetés, a hirdető engem, - ahogy talán még sok más embert is, - megtévesztett.
A tevékenysége nem más, mint a legjobb eseteben is tanácsadás. Sőt, mivel szorosan véve egyetlen műszaki területet határoz meg, akkor ez műszaki szaktanácsadás. Nem az, amit hirdet. Nem egy humán szolgáltatás.
"No nem baj!" - gondolom, - "Nézzük tovább!"
Nézem is, de nem látom. Nem látom azt, hogy miben más, miben több, mint a többiek.Azt sem, hogy hol van esetleg elbújva a hirdetésben közölt tevékenység tanácsadáson túlmutató része. Amitől tényleg több lehetne. Hiába nézem, nincs.
Sehol. Nem tűnik fel, szó sem esik róla. Relevancia? (Mi fán terem? Talán azt sem tudja a hirdetés és weblap tulajdonosa?) Amúgy lehet, hogy vannak hasznos - műszaki, - tartalmak az oldalon. Nem tudom, mert innen kezdve nem is érdekel. Talán nem vagyok egyedül ebben? Bizonyára mások is lehetnek így, akik a hirdetésre kattintva jutottak a weboldalra. Miért nem érdekel, miért nem érdekelhet esetleg másokat sem?
Mert hiteltelenné vált számomra. Nem adta azt, amit ígért a hirdetésében. Nemhogy meg sem közelítette, de még szó sem esett róla! Teljesen másról szólt a weboldal. Szó szerint!
Ezek után kíváncsi lettem a "Rólam" menüpontra. Az egyetlen, amit itt találtam: "Hamarosan írok egy kicsit magamról is."
A "Kapcsolat" menüpontot választva egy e-mail űrlap jelenik meg, összesen ennyi információval: "Itt érsz el:"
Kit érek el? Milyen vállalkozást érek el? Kinek írok, kit szólítsak meg? - Ez nem derül ki. Egy a biztos, ha letegezett, akkor én is tegezhetem. Ezen kívül semmi...
Impresszum sincs az oldalon. Semmi személyes, egyediségre utaló, vagy azonosítást szolgáló adat nincs ott. Csak a hangnem személyeskedő...
A nagyvilágba kiáltott válaszom, (hogy legalább a kétirányú kommunikáció látszata meglegyen):
"Bocsánat öregem, de te nem létezel!"
Nem létezik számomra az ilyen vállalkozás! (Remélem ebben nem vagyok egyedül!)
Amennyiben a weboldalon található "kapcsolatfelvételi" űrlapon üzennék a weblap tulajdonosának, ezt írtam volna:
"Neked (ugye tegeződünk, hiszen te kezdted) nincs arcod, nincs neved. Olyan fogalmakat használsz a tevékenységedre, a tevékenységed tényleges megnevezése helyett, amikről talán saját magadnak fogalma sincs, mit jelent. A hirdetésedben személytelenül ajánlgatsz személyes, bizalmon alapuló szolgáltatást, hamis jelzővel. Amiről aztán kiderül, szó sincs arról a szolgáltatásról! Mit keresel egyáltalán a piacon ezzel az etikával, az ilyen kommunikációval?"
Nem írtam, nem üzentem. Mert feleslegesnek érzem.
Inkább a jelenségről írtam ezt a blogbejegyzést.
Tudom, nincs egyedül ez az ember. Ez a jelenség ma még elfogadott a magyar üzleti valóság show-ban. Remélem ez nem sokáig lesz így! Remélem egyre többen rájönnek arra, hogy a névtelen, arctalan, divatos, trendi fogalmakkal dobálózó ajánlatok mögött legtöbbször nullához közelítő teljesítmény áll.
Remélem, de biztos nem vagyok benne....
Összefoglalás:
Két, - az online üzleti kommunikációban fellelhető - jelenség együttes megjelenésről írtam. Két olyan jelenségről, ami mellett nem mehetünk el szó nélkül, ha az üzleti kommunikáció javítását tűztük ki célul.
Íme tehát a sötét oldal két jellegzetessége a sok közül:
Az egyik a divatos fogalmakkal, trendi szavakkal való operálás, manipulálás. Ezzel egyrészt a keresési találatokban való megjelenést szeretnék növelni, másrészt a hirdetést észlelők érdeklődését felkelteni és a fogalomeltérítés révén több embert a weboldalra csábítani. Ilyen módon a hirdetés, a kulcsszó, kulcsszavak relevanciája nulla. Vagyis időt, energiát lopnak az ilyen hirdetők, weboldal üzemeltetők. Tudjuk, az idő az az erőforrásunk, amit nem lehet újratermelni, többet szerezni belőle. Tettük ezért megbocsáthatatlan.
A másik, szintén gyakori jelenség, az arctalanság, személytelenség. Ez megfigyelhető nagy, multinacionális cégeknél is. Ám náluk sem olyan mértékben, mint amit a kis cégeknél, vállalkozásoknál tapasztalhatunk. Egy blog, egy fórum esetében, ahol magánszemélyek mondják el véleményüket, ez elfogadható és sok esetben érthető. (Személyiségi jogok védelme, véleményszabadság, stb.) Egy üzleti célú weboldal esetében azonban ez hiba!
A bizalom megteremtése a jó üzlet alapja. Bizalmat, - a látogatók, a potenciális és valós vevők bizalmát, - csak úgy tudjuk elnyerni, ha mi magunk is bizalmat adunk! Nem célszerű rejtőzködni, egyoldalú információáramlást engedélyezni csak. A jó üzlet a kölcsönösen jó üzletet jelenti. Aki titkolózik, névtelenségbe burkolózik, elérhetetlen, arról feltételezhetjük, hogy inkább csak az egyoldalú üzletre koncentrál! A tapasztalatok (statisztikák) legalább is erre utalnak.
Ezt a bejegyzést eredetileg 2011-ben írtam. Akkor sokkal általánosabban fogalmaztam, bár így is volt, aki felismerte, melyik hirdetésről volt szó.
Most, 2013 januárjában kicsit pontosítottam, többet mondtam el a hirdetésről és a weboldalról. Most sem volt célom annak ez egy weboldalnak a részletes elemzése.
Célom inkább az, hogy felhívjam a figyelmet erre a két jelenségre, hogy minél többen elkerülhessék ezeket a hibákat.
Azért írtam, hogy ne jelenjenek meg olyan hirdetések, amelyek például a pénzügyi coachingról szólnak, miközben a weboldalon és a valós tevékenységben nem hogy coaching nincs, de még tanácsadás sem. Csak pénzügyi termékek értékesítéséről szól az egész. Folytathatnám még a példákat, de - úgy gondolom, - ennyi is elég.
Tanulság?
Inkább csak javaslat:
Legyen arcod, legyen arculatod, legyél elérhető, legyenek rólad információk, ha üzlettel foglalkozol. Akár egyéni vállalkozóként, akár cégként.
Adj bizalmat, hogy bizalmat kapj.
Ne használj trendi, divatos fogalmakat, szavakat csak azért, hogy felfigyeljenek rád! Legyenek a hirdetéseid, kulcsszavaid relevánsak, pontosak! Inkább szűkíts, fókuszálj, mint ködös, általános fogalmakkal operálj! A tevékenységed, a hirdetéseid, a weboldalad illeszkedjenek egymáshoz! Másképp szólva:
Minden megjelenésed legyen kongruens! (= egymáshoz illeszkedő, egybevágó)
Hosszú távon csak így éri meg!
[Aki találkozott hasonló jelenségekkel, kérem ossza meg élményeit velem, velünk!]
Amennyiben az üzleti kommunikáció aspektusairól szeretnél többet megtudni, netán az ehhez hasonló hibákat szeretnéd elkerülni, kérlek látogass el a Gogolák Kommunikáció honlapjára és olvasd MarketingArc blogjának marketing kommunikációval kapcsolatos bejegyzéseit!