HTML

GoCommunication

Go-ndolatok a kommunikációról. Ami nem fér bele egy szakcikkbe, ami nem a kutatások tárgya. Nincsenek kiemelt témák, az emberi kommunikáció a lényeges szempont.

Friss topikok

Stílusa van!

2013.03.22. 00:45 go2go

Az egyéni stílus,

mint a személyes kommunikáció része

"Stílusa van!" - Ugye ismerős ez a mondat? 
Mondják több személyre is, - esetleg épp az ellenkezőjét.  Vajon miért?

Legtöbbször a "Stílusa van!" elismerést jelent.
Mitől lesz valakinek "stílusa"? Hogyan fognánk meg az egyéni stílus lényegét?
Elgondolkodott már Ön ezen?
Ó, igen! Egy kérdés: Van Önnek stílusa?

Read More

Mitől lesz valakinek egyéni stílusa?

Az egyéni stílus, - mint kommunikációs eszköz, - a személyes kommunikáció, ezen belül nagyobb részt a nonverbális kommunikáció része.
Mit takar ez a kijelentés? Azt, hogy a stílus tulajdonképpen egy olyan eszköz, amivel meghatározhatjuk, befolyásolhatjuk, hogyan tekintsenek ránk mások, milyennek lássanak minket. A stílus sok embernél a neveltetése, a látott, megtapasztalt környezet hatására alakul ki. Másoknál tudatos tervezés, mondhatjuk dizájn eredménye. Aki tudatosan alakítja saját stílusát, az általában személyes márkát is épít.
 

Personal branding

Manapság egyre többet találkozunk vele. Mit is jelent? Magyarul talán a "személyes márka" megnevezés fedi legjobban a tartalmát. Ez sem elég egyértelmű, de az alábbi áttekintésnél most nem megyünk jobban bele.

Röviden: a személyes márka arra szolgál, hogy megkülönböztesse, megjegyezhetővé tegye a személyt. Így bizalmat, elismertséget, ismertséget lehet hozzá kapcsolni. A személyes márka néhány erős márkajegyre, jellemzőre koncentrál, az adott cél érdekében folytatott kommunikációban ezeket a jegyeket hangsúlyozza. A cél lehet üzleti, karriercél, vagy teljesen privát cél is. Személyes márka építése során a személy szinte árucikként tekintendő. A személyes márkáról, a personal brandingról sok blog, cikk szól és nekünk nem az a célunk, hogy ezt elemezzük. Mi a stílusra vagyunk kíváncsiak. A stílus nem azonos a személyes márkával, hanem annak az alapja, szerves része. Annak, aki pl. egy cég vezetőségi tagjaként rendszeresen megjelenik partnerek előtt, nem szükségképpen kell személyes márkát kialakítania, építenie. Egyéni stílus kialakítása azonban mindenképpen javasolt! Prezentációk, előadások, beszámolók, tárgyalások, alkuk esetében határozottan érezhető a könnyebbség a kommunikációban, amennyiben egyéni stílussal rendelkezünk!
 

Tehát mi is az a stílus?

Nem mélyre ható elemzés, bonyolult eszmefuttatás lesz ez az írás. Inkább egy kis összefoglalót, általánosságban érvényes gondolatokat szeretnék leírni. Már ez is elegendően hosszú lesz.
Aki szeretne mélyebbre menni, annak a végére tartogatok még valamit.

Egy téveszmét érdemes gyorsan eloszlatni! Ahogy a personal branding nem egyenlő a stílussal, úgy az egyéni stílus sem egyenlő az öltözködéssel. Fontosnak tartom ezt kiemelni, mert sok üzenet ezt közvetíti az emberek felé. Az öltözködés része a személyes stílusnak. A három fogalom egymásba ágyazódik.

Hogyan definiáljuk az egyéni stílust?
A személyes stílus az én olvasatomban nem más, mint az adott személy következetes kifejeződése, megjelenése a külvilág felé. A stílus ugyanakkor nem önmagában értelmezett, hanem a környezet (szűkebb értelemben véve a közvetlen emberi környezet) és az adott személy kölcsönhatásának is az eredménye.

A stílus több összetevőből áll, ezek összessége alakítja ki a személy egyéni stílusát. Mit tartok legfontosabbnak? A következetességet. Vagyis azt, hogy bizonyos stílusjegyek ismétlődnek. Általában ezek a következetesen ismétlődő jegyek a leghangsúlyosabbak. Az is egy stílusjegy, hogy pl. valaki rendszertelenül máshogy, pl. mindig más jellegű ruhában jelenik meg ugyanolyan alkalmakkor. Amennyiben ezt következetesen teszi, úgy ez az ő egyik stílusjegye lesz. A lényeges ebben a következetesség, vagyis következetesen oda nem illő ruhák viselése a példában.
A következetesség jelölhet szokásokat is. Ezek azok a viselkedésbeli jegyek, amik a genetika és tanulás ("beleszokás") hatására alakulnak ki. Ezek leronthatják a stílust, vagy erősíthetik is. 

Mik ezek az összetevők?

  • Külső megjelenés, öltözködés
  • Mozgás, mozdulatok
  • Mimika (arcjáték)
  • Beszéd
  • Tárgyak használata 
  • Következetesség az előzőek alkalmazásában

Fussuk át ezeket röviden!stilusjegyek

A legszembetűnőbb természetesen a külső megjelenés. Amint megpillantunk valakit, (pl. belép egy ajtón), ez adja az első benyomást. A külső megjelenés valójában összhatás: Először is ott van a genetika által meghatározott megjelenésünk. Ehhez jön a frizura, a smink (férfiaknál a szakáll, borosta, borotváltság), a ruha és a cipő. Ezen jegyek együttese eléri már azt, hogy akár egy fénykép alapján is véleményt alkossunk az illetőről.
Nem véletlenül léteznek stílustanácsadók, stylistok!  És azt se felejtsük el, hogy a stílus kontextust is jelent! Másként fog hatni rám egy személy látványa (akár csak fényképe), mint egy másik kultúrához, szubkultúrához tartozó emberre. Egy jó stílustanácsadó tehát nem kizárólag a ruházatra összpontosít, hanem a megjelenést integrált dologként kezeli. Nem is nevezheti magát stílustanácsadónak például az, aki a bőr, vagy haj színét nem veszi figyelembe a ruhatárra tett javaslatában.

A következő stílusjegy a mozgás, a mozdulatok. Ide sorolják sokan a mimikát is. Valójában nincs nagy jelentősége, hova soroljuk, én külön kezelem. Fontos jellemző: az egybevágóság, vagy idegen szóval kongruencia. Az előbb említett öltözködéssel együtt már két stílusjegyről beszélünk. Többen úgy tartják, hogy az öltözködésnek és a mozgásnak tökéletes összhangban kell állnia egymással. Számos példával lehetne ezt cáfolni. Egy fontos dolog szükséges ahhoz, hogy nem egybevágó öltözködés-mozgás párosítás stílusjeggyé váljon: a következetesség
A mozgásunk, ha az ismétlődő jegyeket tartalmaz, a stílusunk része.  Gondoljunk egyes sztárokra! Sokszor elég egy kézmozdulat, - nem is kell, hogy mást lássunk a képernyőn, - és tudjuk, ki az a személy. 

A mimikát, az arcjátékot én külön stílusjegyként kezelem. Mivel ez a mozgással együtt a testbeszéd része, így nyugodtan a testbeszédet, mint egy önálló stílusjegyet lehetne vizsgálni. Én mégis külön veszem, mert a mozgás és az arcjáték kialakítása (tanulása) egyszerre nagyon nehéz. Külön-külön könnyebb kontrollálni, kialakítani, egyedivé, jellemzővé tenni őket. Talán egy gyakorlott, jó színész meg tudja ezt egyszerre is tenni, de egy "egyszerű" üzletember már nem biztos, hogy elbírna a feladattal.
A mimikában a stílus, - figyelembe véve a következetességi kritériumot, - azt jelenti, hogy egy sor ránk jellemző arcmozgást, arckifejezést használunk, ahogy használjuk azokat.
Itt is érvényes: a genetikai örökségünkre alapozva tudjuk leghatékonyabban kifejleszteni egyéni arcjátékunkat. 
Lényeges részei ennek a szemöldök, a homlokbőr, az ajkak mozgása, mozgatása, a kis fejmozdulatok, a fejtartás és mindezek egyedi kombinációja. Ezek nagy része alakítható!

A beszéd az öltözködés mellet az a stílusjegy, amihez a nyelvben is gyakran társítjuk a stílus szót. Beszédstílusunkat is az határozza meg, hogy bizonyos szavakat, hangsúlyozást, hanglejtést milyen következetesen használunk. Ne feledjük! A környezet (helyzet, emberek, téma) és mi együtt határozzuk meg, hogy milyen stílusúnak érzékelik mások a beszédünket. Ahogy az öltözködésünket, úgy a beszédstílusunkat is alakíthatjuk. Ehhez nagy figyelemre, fegyelemre és segítőkre van szükségünk. Bővítsük folyamatosan szókincsünket, ugyanakkor bizonyos helyzetekben, bizonyos kontextusokban következetesen használjunk bizonyos szócsoportokat. Ezzel biztosíthatjuk azt, hogy egyediek, felismerhetőek legyünk (van beszédstílusunk, ami írásban is felismerhető), ugyanakkor változatosak is leszünk.

A tárgyak használata kicsit elhanyagolt terület. Sokszor az öltözködéshez sorolják, ugyanakkor az öltözködési stílustanácsadók keveset foglalkoznak vele. Mire gondolok? Pl. táska, pénztárca, az íróeszközök, jegyzettömbök, telefon, tablet, laptop, de akár az asztali számítógép is. Itt a márka, a szín, a méret megválasztásával lehet befolyásolnunk a megjelenésünk által kiváltott hatásokat. A tárgyakhoz mozdulatok is kapcsolódnak és az is egy stílusjegy lehet például, ahogy valaki az íróeszközt fogja, használja. Gondoljunk csak arra, amikor valaki a tárgyalásokon, megbeszéléseken folyamatosan kezében tartja a tollát, esetleg még azzal is mutogat akár a résztvevőkre is. Milyen üzenetet közvetít ez? Ugye máris látszik, hogy milyen fontos odafigyelni az aprónak gondolt, ám a metakommunikációs hatásai miatt fontos, lényeges stílusjegyekre!

Áttekintettük tehát a stílust kialakító összetevőket. Hangsúlyozom, a következetesség a stílusjegyek közös és legfontosabb jellemzője. Következetesség nélkül nincs stílus (vagyis nincs azonosíthatóság). 
 

A kommunikációban milyen szerepe van mindennek?

Nos a személyes kommunikációnak mindig van célja, mint bármely más (emberi) kommunikációnak. Ugye ezt nem kell taglalni?
Amennyiben van kialakult, kialakított saját stílusunk az nagyban segíti, hogy kommunikációnk elérje célját.
Mindegy, hogy miről van szó! Legyen az üzleti kommunikáció, vagy baráti beszélgetés: a határozott egyéni stílust ki tudjuk használni. 
Hiszen a stílus a verbális és nonverbális kommunikáció egyes elemeinek következetes, ismételt alkalmazása. Ezeknek a stílusjegyeknek a tudatos alkalmazásával célirányosabbá tehetjük személyes kommunikációnkat. Természetesen ne feledjük azt az előfeltételezésünket, hogy a stílus kontextus függő! 

Alakítsuk ki úgy a saját egyéni stílusunkat, hogy az életünk legtöbb helyzetében, a leggyakrabban előforduló és legfontosabb kontextusokban segítsen elérni kommunikációs céljainkat. Már magának az azonosíthatóságnak, a felismerhetőségnek, a következetesen alkalmazott, használt jegyeknek köszönhetően egyik üzenetünk a kiszámíthatóság lesz. Ez bizalmat kelt, ami pedig a jó kommunikáció elengedhetetlen feltétele! Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor az általunk kialakított stílus nem lesz előnyös. Nincs univerzálisan, mindenre jó stílus. Ezért fontos, hogy elegendő figyelmet, időt és energiát szenteljünk saját egyéni stílusunk kialakítására.

Az egyéni stílus önmagában üzenet.

Üzenet rólunk. Nem is gondolnánk, mennyi mindent tartalmaz ez az üzenet! Információt adhat a külvilágnak akár az érdeklődési körünkről, arról, milyen szubkultúrához tartozónak valljuk (mutatjuk) magunkat. Üzenetet ad arról, milyen a másokhoz való viszonyunk, például zárkózottak, vagy nyitottak vagyunk-e. Üzenetet közvetít arról is, mit gondolunk másokról. Lehet, hogy ez az üzenet nem fedi a valóságot, vagy azt amit mi üzenni szeretnénk. Ezek tudatában már érthető, miért fontos az egyéni stílus a személyes kommunikációban! Már az első pillanatban, az első benyomások keletkezésénél szerepe van, szerepe lehet. 

Egy kérdés a végére: Meg tudná határozni, milyen az, ha valakinek nincsen stílusa?

Hogyan alakítsuk ki a saját egyéni stílusunkat?

Olvassa el itt!
http://www.gogolak.hu/index.php?option=com_k2&view=item&id=54:az-egyeni-stilus-mint-a-szemelyes-kommunikacio-resze-3&Itemid=34

{A folytatás elolvasásához az oldalon regisztráció szükséges}

Szólj hozzá!

Címkék: stílus kommunikáció testbeszéd metakommunikáció personal branding személyes márka kongruencia metaüzenet egyéni stílus

A bejegyzés trackback címe:

https://gocommunication.blog.hu/api/trackback/id/tr965121086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása